Телефон: +38 098 797-33-99

Напыление пенополиуретана (ППУ) и полимочевины
Утепление пенополиуретаном
Энергосберегающие технологии

Керівник Укренерго: для населення і підприємств ціна на електроенергію має бути ринковою

Всеволод Ковальчук, який керує НЕК «Укренерго» дав розгорнуте інтерв'ю. Говорив про свої бачення на нову модель ринку електроенергії, 25-відсоткову маржу для «зелених» та проблеми з балансуванням. ЕлектроВісті перечитали всю розмову і дають витримки з бесіди.

Керівник Укренерго Всеволод Ковальчук вважає, що спецобов’язок продавати електроенергію для населення за зниженою ціною (ПСО – ред.) зробив новий ринок електроенергії "зіПСОваним ринком".

- Особисто я прихильник скасування ПСО. Причина проста - в українських реаліях будь-які спотворення створюють можливості для корупції. Неминуче з'являються лобісти, які намагаються зацементувати ці спотворення, оскільки ті дають можливість екстремально багато заробити.

Простий приклад: різниця між ціною на електроенергію для населення і промисловості. Постачальники, які постачають універсальну послугу населенню, для цих цілей дуже дешево купують електроенергію у "Гарантованого покупця". Якщо вони одночасно поставляють ще й промспоживачам, то для цих клієнтів повинні купувати електроенергію вже на вільному ринку. Але, коли у тебе є доступ до дуже дешевого товару, виникає спокуса перепродати і промисловості електроенергію, закуплену за низькою ціною. А різницю - привласнити або поділити разом з клієнтом.

Тому, якщо говорити, яка повинна бути модель ПСО (якщо вона взагалі повинна бути), то краще було б, щоб для всіх була ринкова ціна на електроенергію, - заявив Ковальчук в інтерв'ю і додав: -

ПСО було б правильним, якби воно працювало через фінансові механізми. Умовно кажучи, "Енергоатом" не продавав би "гарантував покупцеві" електроенергію за найнижчою ціною, годуючи "монстра", який контролює весь сегмент ринку "на добу вперед". Замість цього атомники могли б нормально конкурувати з тепловою генерацією на всіх сегментах ринку.

В такому разі не було б потреби в цінових обмеженнях (price сaps), тому що ціна знижувалася б в процесі конкуренції виробників. У той же час Енергоатом міг би ділитися заробленим прибутком з урядом, який відправляв би ці гроші або на субсидії, або на компенсацію збитків постачальника універсальної послуги від поставок населенню.

- Якщо зараз на ринку складається така ситуація, коли і виробники, і імпортери потрапляють під обмеження, що буде, коли об'єднана енергетична система України об'єднається з європейською?

- Скажу вам, як громадянин України, а не як керівник Укренерго. Зараз європейські виробники можуть продавати нам електроенергію дешевше, ніж українські. В такому випадку, чому український споживач повинен обов'язково купувати електроенергію дорожче, ніж європейський? Чому така небагата країна, як Україна, повинна платити більше за товар, який ми не вміємо робити?

Єдиний правильний вихід для українського бізнесу в такій ситуації - змінюватися.

Про феномен "зеленої" генерації в Україні і маржі "зеленого тарифу"

- Давайте поговоримо про "зелену" енергетику. За прогнозами Мінекоенерго, вже зараз дефіцит ДП "Гарантований покупець" сягає 400 млн грн на покупку електроенергії у відновлюваних джерел генерації. І вже зараз невелика частка "зелених" створює небаланси на ринку, хоча в наступному році на ринку з'явиться ще 5 ГВт встановлених потужностей. Ви вже обмежували їх роботу в минулому місяці. Як в цих умовах буде працювати ринок в наступному році?

- По-перше, небаланси створює не частка, а генерація. Це дві різні проблеми. Обмеження, про які ви говорите, відбулися 5 листопада і склали вони 300 000 кВт-год. Зовсім інша проблема нас чекає вже в наступному році. Вона не пов'язана з "Гарантованим покупцем" або грошима, це проблема технічного характеру.

Зараз у нас встановлена ​​потужність "зеленої" генерації - 5000 МВт. З них 3000 МВт - сонця, і 2000 МВт - вітру. І ось взимку, коли сонце світить мало, сонячні електростанції видадуть потужність близько 500 МВт, а вітрові - близько 1200 МВт. Разом 1700 МВт або трохи більше. А попит, тобто фактичне споживання електроенергії, навіть в незвично теплий, але зимовий день - близько 20 000 МВт. При такому споживанні ВДЕ можуть покрити не більше 10% попиту, і тому в холодну пору року не створюють особливих проблем для балансування енергосистеми.

Але давайте розглянемо умовний вихідний день теплого травня, коли обсяг споживання електроенергії буде значно менше, ніж взимку, а генерація ВЕС і СЕС - навпаки, більшою. Вранці теплої травневої суботи або неділі, коли більшість людей спить і не користується електроприладами ні вдома, ні в офісах, споживана потужність складе лише близько 13 000 МВт, з яких 5000 МВт зможуть покрити СЕС і ВЕС. Додайте до них шість енергоблоків Енергоатому, на яких доведеться 6000 МВт і 2000 МВт Укргідроенерго. Разом отримуємо всі 13 000 МВт споживання.

Але через дві години всі прокинуться, споживання збільшиться на 2000 МВт і потрібно буде терміново видати в мережу цю потужність за допомогою теплової генерації. А ТЕС, перебуваючи в холодному резерві (тобто виключеними), не зможуть з нуля швидко набрати цю потужність. Щоб відразу видати такий обсяг, вони повинні постійно працювати на неповній потужності (перебуваючи в гарячому резерві) - близько 2,5 МВт, для яких місця в балансі не залишається. І ось що робити з "зеленими" при такому співвідношенні споживання і генерації - складне питання.

За нашими прогнозами, в наступному році буде 8350 МВт "зелених" потужностей. Але прийняти в енергосистему ми зможе тільки 7850 МВт. Обмеження, за реалістичними прогнозами, складуть майже 12%. Оптимістичний прогноз - 8%, песимістичний - 15%. Обмеження в 2021 році можуть перевищити 20%. А за це все одно державі потрібно буде платити.

Торкаючись теми ВДЕ Ковальчук сказав, що у «зеленої» генерації не менше 25% річної маржі.

- Нещодавно Мінекоенерго розробило законопроект, який передбачає добровільну реструктуризацію "зеленого" тарифу. Депутати розробили ще один подібний законопроект. Що ви про них думаєте?

- Я вважаю, що це запізнілий, але правильний крок. Законопроектом міністерства може бути досягнута короткострокова мета - заощадити 6,4 млрд грн зараз, але виплачувати тариф на п'ять років довше за 20 млрд грн. Мені здається, що тут вигода більше для інвестора, ніж для держави.

З іншого боку, державі буде вигідніше, якщо інвестори підуть на "зелені" аукціони. Потрібно не дати проектам з pre PPA (попередній договір з "Гарантованим покупцем" про продаж електроенергії за "зеленим" тарифом - Ред.) Піти на реструктуризацію, їх треба відправити на "зелені" аукціони. Договір pre PPA вже підписали станції сумарною потужністю 5500 МВт. Це вже більше, ніж зараз у нас побудовано.

І у них вже є право отримати тариф: за сонце - 11 євроцентів, а за вітер - десь 9 євроцентів. При тому, що аукціонний тариф буде мінімум в півтора рази менше. І від цих аукціонів буде більший економічний ефект, ніж від багатомісячних війн з девелоперами.

Краще було б, якби спочатку продискутувати обмеження дії pre PPA, запустили аукціони, і тільки потім домовлялися про реструктуризацію.